- Azaz tudd, hogy mit és miért hiszel -
2. rész
Az Erő veled van, az Univerzum válaszol
A személytelen erő mítosza
„Luke az erő veled van…” Luke Skywalker, épp csak megmenekülve a
buckalakóktól, Obi-van Kenobi lakásában áll a Tatuin bolygón. Nem rég
tudta meg, hogy Obi-van egy Jedi lovag, aki Luke apjával együtt harcolt a
Klónháborúkban. Obi-vantól kap egy fénykardot, ami egykor az apjáé
volt, majd az öreg mester, beszélgetésük közben megemlíti az „Erőt”.
- Az Erő? – csodálkozik Luke
- Nos, az Erő… - feleli Obi-van -, az Erőtől származik a Jedi
hatalma. Egy energiamező, amit minden élőlény gerjeszt. Körülvesz és
átjár minket. Ez tartja össze a galaxist.
A népszerű Csillagok háborúját, át- és átszövi ez az elképzelés
az erőről, s e nézet legalább annyira elterjedt, mint a sorozat maga.
Sok ember pontosan így képzeli el Istent is. Számukra Ő egy arctalan,
alaktalan „energia”, egy személytelen „erő”, ami titokzatos módon
körülöleli és vezeti a világegyetemet. Megint mások számára az
univerzum, ami válaszol a gondolatainkra, a vágyainkra és az
érzéseinkre.
De ez egy tévhit.
Igen, Isten körülöleli és vezeti a világmindenséget, és mindenhol
jelen van. A teológusok a következőképpen határozták meg a magát a
Teremtőt: Ő a mindenütt jelenlévő teljesség. Ő Szellem (János 4, 24). De nem valamiféle titokzatos „erő”! Nem valami nehezen
megfogható „energia”, ami „valahogy ott van kint”. Isten nem egy
„dolog”, nem egy „ez”. Az a nagyszerű Benne, hogy Ő személyes Isten.
Személy és nem egy „valami”, amit a saját akaratunknak megfelelően
tudunk befolyásolni, a gondolatainkkal stb.
„Szeretem azokat, akik engem szeretnek,” mondja a Példabeszédek könyvében„megtalálnak engem, akik keresnek.” (Példabeszédek 8,17) Figyeljünk csak a személyes
névmásokra, amiket magával kapcsolatban használ: „engem…engem…” Hát
olyannak tűnik, mintha valami „kozmikus energia” lenne?
Istenről úgy beszél a Biblia, mint „Ábrahám, Izsák és Jákób”
Istenéről, ami nem egészen úgy hangzik, mintha egy személytelen erő
lenne. Mózesnek megmondta a nevét. Megmutatta magát a kisfiú Sámuelnek.
Beszélt Ézsaiással a Templomban. Jeremiáshoz így szólt: „Mielőtt megformáltalak az anyaméhben, már ismertelek.” (Jeremiás 1,5). Pál apostol „az én
Istenem”-nek hívta. Dávid király számára „az árvák atyja, az özvegyek
védelmezője” volt. Ráadásul minden keresztény a „fiúság Szellemét” kapja, ami által úgy hívhatjuk Őt: „Abba, Atya!” (Róma 8,15.)
Isten, az igaz Isten személyesen érdeklődik irántad. Tudja a neved. „Nézd”, mondja az övéinek, „én a markaimba metszettelek téged”. „Neki gondja van rátok”, írja Péter apostol. (1Péter 5,7) Jézus szerint pedig„még a hajatok szálai is mind számon vannak tartva”. (Máté 10,30).
Isten még ezt is megígérte: „Ha segítségül hívtok, és állhatatosan imádkoztok hozzám, akkor meghallgatlak benneteket.
Megtaláltok engem, ha kertestek és teljes szívvel folyamodtok hozzám.” Éppen arról az ígéretről van szó, ami személyesen neked szól! A Biblia beszél Isten testrészeiről is. Van-e egy erőnek keze vagy füle? Istennek van (Ézsaiás 59,1). Van-e egy erőnek szeme? Istennek van (2Krónika 16,9). Egy erőnek van-e szája és orra? Istennek van (Zsoltárok 18,8). Miért? Mert Isten személy!
Ami ugyancsak egy manapság elterjedt tévhit, hogy az Univerzum
válaszol a gondolataidra. Istent úgy állítják be, hogy Ő az univerzum és
nem, mint személyt. Persze, nagyon fontosak a gondolatok és az érzések.
Tanít is a Biblia róluk. A hála is nagyon fontos, és a szép, örömmel
teli emlékek. Egy probléma van ezekkel a tanításokkal, hogy Istent vagy
kihagyják, vagy lekicsinyítik egy személytelen univerzummá. Isten egy
személyes, egyedi kapcsolatra teremtett Vele.
A másik probléma, pedig az, hogy ezek „csináld magad, gondolkodd
ki” módszerek csak tovább erősítik benned a régi programot. Saját magad
istenévé akarnak tenni. Arra késztetnek, hogy a szeretetet, az
önbecsülést, és a szükségeid betöltését ahelyett, hogy Krisztusban
keresnéd, saját módszereket alkalmazva, te szerezd meg. Így a
szükségeidet a saját földi módszereiddel akarod kielégíteni. Fő célod az
lesz, hogy minden szükségedre a saját elképzelésed szerint kapj
megoldást. Ezzel szemben Isten személyes, veled törődő, téged segítő
Istenként, gondviselőként mutatkozik be a Bibliában. Ezek a tanítások
téged tesznek a cselekvő alannyá. Te teszed meg, te gondolod ki. A
Biblia viszont arra tanít minket, hogy egy személybe helyezzük a
bizalmunkat (Istenbe), és ne pedig, saját gondolatainkba, érzelmi
állapotunkba. A Biblia azt tanítja, hogy TE imádkozol, de ISTEN teszi
meg, Isten adja meg (János 16,23-24). Nem mindegy.
Ugyanebben a fejezetben szükséges, hogy megemlítsük, hogy a Szent
Szellem (Lélek) is egy személy, nem pedig, egy személytelen erő. Ő az
Istenség harmadik tagja. A Szent Szellem nem csupán Isten ereje és
hatalma.
Ez egy tévhit. Sok rá jellemző névvel illeti a Biblia, mint az Úr ismeretének szelleme (Ézsaiás 11,2). De Ő egy személy és
nem egy erő. Jézus a Szent Szellemet úgy mutatja be, mint aki átveszi az
Ő helyét, itt a földön a tanítványok életében (János 16,13-14). Jézus maga küldte el Őt ide a földre. Gondolkodtál valaha azon,
hogy a számítógépedet beküld magad helyett a munkahelyedre, hogy
ugyanazt a munkát elvégezze, amit te szoktál? Isten Személy, Jézus
Személy, a Szent Szellem is személy. Emellett mindaz, ami rád helyezi a
hangsúlyt, és utána természetesen neked adja a dicsőséget, az csak a
régi emberi módszer.
Egy kis segítség a folytatáshoz:
Olvasd el a Jeremiás 29,12-13-at! Karikázd be az összes személyes névmást ezekben a versekben! („engem”, „hozzám” stb.)
Keresd meg a Jeremiás 1, 8-10! Ott is karikázd be a személyes névmásokat!
Hányszor használja az „én” személyes névmást Isten ezekben a versekben? Számold meg!
Olvasd el Mózes találkozását Istennel 2Mózes 3,1-15-ből! Hogyan
mutatja be magát Isten Mózesnek a 6. versben? Milyen néven nevezi magát a
14. versben?
Olvasd el kérlek a 2Mózes 33,12-23-ig és döntsd el, hogy egy személlyel beszélt-e Mózes!
- Josh McDowell és Bob Hostetler könyvét alapul véve összeállította
|